וַיָּבֹא אֱלֹקים אֶל בִּלְעָם וַיֹּאמֶר מִי הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה עִמָּךְ (כ"ב ט')
בלעם שלמד מדברי ה' שאמר לו מי האנשים האלה אשר באו אליך שיש ח"ו זמן שאין הקב"ה יודע הכל וא"כ ימצא אז זמן לקלל ישראל. בלעם שזכה למדרגה של נבואה שלזה זוכים רק אנשים שיודעים כל סודות הבריאה והכרות נעלות ונשגבות בגדלות הבורא. ולא סתם נביא הי' רק במדרגת משה רבינו וכדברי חז"ל עה"פ ולא קם נביא עוד בישראל כמשה וכו' אבל באומות העולם קם והיינו בלעם. וכן ידועים דברי הרמב"ם בפ' חלק ועוד בהחילוקים שבין נבואת משה לשאר נביאים ששאר נביאים התכוננו לנבואה כמו אלישע שניגנו לפניו אבל מ"מ לא היו בטוחים שה' ידבר עמהם ורק משה היה יכול לומר 'עמדו ואשמעה מה יצוה ה' אלי' ובלעם ג"כ כנראה היה במדרגה זו שאמר למלאכי בלק 'לינו פה הלילה ואשמעה מה ידבר ה' אלי'. וחוץ שהי' קטן ממשה שלא דיבר ה' אליו ביום וכדברי רש"י לקמן.
אבל מה שהי' בטוח שה' ידבר אליו זהו למעלה מכל הנביאים מלבד משה ואדם כזה בודאי ידע גדלות הבורא ומ"מ טעה בדבר פשוט כזה ומצד דבר קטן שלא היה בו מקום לטעות בו. וזהו מפני שהי' גבה רוח ובעל תאוה שרצה מלוא ביתו כסף וזהב ולכן נעשה משוחד מזה ועוור ולא ראה הדברים כמו שהם ונטה מדרך הישרה לדרך עקלתון בבחינת פושעים יכשלו בם.
(מרן הגאון רבי ברוך סורוצקין זצ"ל)