מאמרים

חיפוש כותב
חיפוש כותב
חיפוש נושא
חיפוש נושא
חיפוש תאריך
חיפוש לפי תגיות

מרן הגאון רבי מרדכי גיפטר זצ"ל

למען ידעו דורותיכם – בביאור הנס דענני הכבוד וציווי דלמען ידעו 

למען ידעו דורותיכם – בביאור הנס דענני הכבוד וציווי דלמען ידעו 

בס' בית אלוקים מעורר המבי"ט שאלה, למה זה קבעה תורה מצות הסוכה לזכר הנס של ענני הכבוד ולא מצינו מצוה שנקבעה לנס המן או לנס הבאר, ונרחיב הדברים קצת בביאור תירוצו בזה. 

כי הנה לחם ומים צרכים חיוניים הם לחיי האדם אשר בלעדם לא יוכל להתקיים עלי אדמות, והשם ית' בחסדו וטובו העניק לכלל ישראל את אלה הצרכים בניסים של מן ובאר, בזכותם של משה רבינו ע"ה ואחותו מרים, לעומתם ההגנה של ענני הכבוד שניתנה בזכותו של אהרון הכהן לא היה בה משום צורך חיוני אשר בלעדיו לא יתקיים האדם, (ונמצא שהחסד שבענני הכבוד הי' מעין מידת החסד של אהרון הכהן שהיה אוהב ורודף שלום בדברים שאינם מעכבים בחיי האדם ובקיומו בעולם), הרי שחסד זה לא היה נובע מחסרונו של המקבל הטעון חסד לקיומו אלא שהיה שופע מהנותן המבקש להוציא לפועל מידת חסדו וטובו, והוא הגדר של לפנים משורת הדין, וממנו נלמד חביבותם של ישראל אשר אליהם שופע חסדו וטובו במידה בלתי מוגבלת וגם נלמד גדר מידת החסד של הקב"ה שאינו טעון התעוררות מבחוץ אלא שמעצמו ית' שופע חסד ומבקש מקום לחול עליו. 

ויפה העירני בזה חתני ר' אברהם חיים נ"י לדברי רז"ל שאמרו שזכו ישראל לענני הכבוד בזכות 'ויעמוד עליהם', בחסדו של אברהם אבינו ע"ה, שכאשר דיברנו אחר שכבר הכין להם אאע"ה הסעודה ונתן לפניהם כל הנצרך להם למה זה נשאר עומד עליהם? אין זה אלא משפע החסד שבאבינו אברהם המתעורר מעצמו, ואחר שכבר מילא צרכם עדיין שופע חסד ועומד עליהם, וזהו החסד שבענני הכבוד. 

ולזה החסד של לפנים משורת הדין המראה בעליל על חביבותן של ישראל והמלמדנו גדר חסדו וטובו ית', קבעה תורה מצוה, למען ידעו דורותיכם, לעורר ההכרה בחביבות ישראל לפני ה' ית' – אתה בחרתנו מכל העמים – ולמען השריש בקרבנו מידת החסד והטוב ע"פ גדרה האמיתי. 

ידיעה זו שנצטווינו עליה, למען ידעו דורותיכם, ענינה מלשון וידע האדם – לשון חיבה והתקשרות – שכמו שהקב"ה ידע וחיבב את ישראל כן נזכה אנחנו לזו הדעת, להתקרב ולהידבק בו ית', ומתוך זה נתקרב למידת חסדו שבזה נהי' גם אנו משפיעי חסד לפי גדרה האמיתי של זו המידה, בבחינת מה הוא אף אתה. 

ובזה נבין גדר ההלכה של חלות שם שמים על הסוכה, שלא מצינו בשום מצוה. והביאור בזה, שכל השגתינו אנו בו ית' הרי היא לפי גילוי מידותיו ית' בהנהגת הבריאה והם הי"ג מידות ה', ה' קל רחום וחנון וכו'. מצות סוכה בהיותה באה לקרבנו לאותן מידות החסד והרחמים הרי יש בה ביסודה משום חלות שם שמים עלי', שמידת החסד היא היא נקודת הפנים של שם שמים בעולם, ועי' היטב בזה. 

(מרן הגאון רבי מרדכי גיפטר זצ"ל)   

הזן כתובת מייל ואנחנו נשלח לך
עידכונים על תכנים חדשים שעולים
לאתר