כתבות מצולמות

חיפוש כותב
חיפוש כותב
חיפוש נושא
חיפוש נושא
חיפוש תאריך
חיפוש לפי תגיות

כתב ידו יותר ממאה עדים

עם גאולת בניין הישיבה בטעלז ע"י הישיבה הקד' במהלך השנה שעברה, העבירה כהוקרה ממשלת ליטא לידי הנהלת הישיבה מסמכים רבים שנשמרו בארכיון הממשל הליטאי במשך למעלה ממאה שנה ובהם מסמכים ותיעודים מחייה של הישיבה שנשמרו בגנזכי וארכיוני הממשל, גם המוזיאון הלאומי בליטא מסר לידי הישיבה – כממשיכתה של טעלז - שורת מסמכים, ספרים, תמונות, וכתבי יד שנותרו מאחור, בעיר טעלז לאחר החורבן הנורא, ומהווים עדות אילמת לחיי הוד התורה שהיו בה, ונגדעו באחת כשעלה עליהם הכורת הנאצי בכ' תמוז לפני שמונים ושלוש שנים. לצד שורת תגליות היסטוריות המפרסמות כאן לראשונה, תצלומים אלו אף מהווים מסע הצצה וחרך נדיר שטרם נראה כמותו לעולם הישיבות שלפני כמאה שנה, לחייהם של ענקי הרוח גדולי טעלז זיע"א, ולחייהם של בני הישיבות דאז | בין המסמכים הנדירים: תמונתו החדשה של רבי אברהם יצחק הי"ד, התלמיד שעזב את הישיבה והסיבה, התלמידים שקיבלו את התשורה, חתימתו של הקונסול היפני, ותפילתו של רבי יוסף לייב שישועת עם ישראל לא תבוא על ידי הציונות | בלעדי

פרסום ראשון: הדרכון ותמונה חדשה של הטעלזע'ר רוב

מספר תמונות בודדות בלבד נותרו מדמות מרן ראש הישיבה דטעלז רבי אברהם יצחק בלוך הי"ד שנעקד עקדה"ש בראש קהילת וישיבת טעלז ביום כ' תמוז תש"א – בין המסמכים הנדירים שמסרה הממשלה הליטאית לידי הישיבה הקד' נמצא 'הדרכון' הליטאי של מרן ראש הישיבה דטעלז רבי אברהם יצחק בלוך הי"ד ורעייתו הרבנית הי"ד. 

בדרכון הליטאי המתפרסם כאן לראשונה, נראית תמונתו ודמות פניו של מרן רה"י הי"ד, התמונה יחסית משנות צעירותו של מרן. לצד שם המשפחה המצויין בדרכון בשם 'בלוכה' מצויין גם את 'עבודתו כמורה' בליטא, כן מצויין, שנת הולדתו של מרן הי"ד 1890, שנת תר"ן. הדרכון הונפק בשנת 1922. מתחת התמונה מופיע החתימה

הדרכון

"תשורה לתלמיד עזריאל רבינוביץ"

מכתב נדיר ביותר נגלה בארכיון, מכתב שנכתב  להענקת תשורה לר"מ הישיבה הגאון רבי עזריאל רבינוביץ הי"ד – בהיותו בחור בישיבה במחלקה ג', בשנת תרע"ו, "בעד הצטיינותו בקיץ תרע"ו". הבחור עזריאל רבינוביץ הי"ד, שלימים היה ר"מ הישיבה הגאון רבי עזריאל רבינוביץ הי"ד, נודע כגאון ועילוי עצום, והיה בנו וממשיך דרכו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי חיים טעלזע'ר זיע"א, נתמנה לר"מ בישיבה לאחר פטירת אביו בשנת תרצ"א, הגאון רבי עזריאל הי"ד נעקד על קידוש ה' ביום כ' תמוז יחד עם כל ישיבת טעלז. הי"ד. 

במכתב ייחודי זה, מעניק "הועד לעניני המורים והתלמידים בישיבה" תשורה לתלמיד עזריאל רבינוביץ, שאף חותמת מיוחדת לוועד מוטבעת בשולי המכתב. 

על אף אזכור המכינה בתשורה זו, היה זה עוד טרם הקמת "המכינה הרשמית" בשנת תר"פ, אך גם קודם לכן היתה בישיבה "מכינה" לתלמידים הצעירים שעימם היו לומדים הבחורים המבוגרים. 

על המכתב חתומים שלושה המכונים 'חברי ועד המכינה', החתימה המזוהה היא חתימתו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי חיים מרדכי קאץ זיע"א, שניצל מגיא ההריגה והקים בארה"ב את הישיבה בקליבלנד, ומשפחתו נעקדה עקדה"ש בטעלז. 

 

"קיץ תרע"ו. תשורה לתלמיד מכינת ישיבת טלז מחלקה ג' עזריאל רבינוביץ בעד הצטינותו בקיץ תרע"ו חברי ועד המכינה ... ... חיים מרדכי קטץ" "הועד לעניני המורים והתלמידים בישיבה"

ה"שולחן ערוך" של רבי חיים טעלזער זצוק"ל 

גם השו"ע של רבי חיים טעזלער זצוק"ל נשאר לפליטה, ובראשו מופיעה חתימתו של רבי חיים "חיים בהרי"מ ז"ל ראבינאוויץ. ר"מ בישיבה הקד' דטעלז"

ה"שולחן ערוך" של רבי חיים טעלזער שנותר

"שיעורים על מסכת בבא קמא מהגמהרי"ל והגר"ח זצוק"ל"

קובץ שיעורים בכתב יד תלמידי הישיבה 

חוברת נדירה, שיצאה לאור בישיבה בטעלז בשנת תרצ"ז (שנים ספורות לפני המלחמה), ובה קובצו, ככל הנראה ע"י הוועד לכתיבת השיעורים, שיעורים על מסכת בבא קמא מהגרי"ל בלוך זצוק"ל ומהגר"ח רבינוביץ זצוק"ל. 

שער החוברת מאויר ומעוטר בכתב יד, כשמעליו שני לוחות הברית, ובצידיהם הכיתוב "עץ חיים". 

בחוברת קיימות שתי מהדורות שיעורים. לפי הסברא, בשנת תרצ"ז למדו בישיבה מסכת בבא קמא, והחוברת קובצה ונאספה משיעורים שחלקם נכתבו במחזורים הקודמים שקובצו לחוברת זו. השערה זו מתבססת על העובדה שבסוף אחד השיעורים כתוב "עכ"ל הגר"ח שליט"א".

בסוף החוברת מובאים מפתחות השיעורים, הדבר המדהים הוא כמובן היקף הנושאים שנמסרו בשיעורים, דבר המלמד על גודל ההספק במהלך הלימוד בישיבות פעם

כשבקובץ זה מופיעים שיעורים מדף ב' במסכת ועד דף מ"ט. 

פרט מרתק נוסף הנראה במפתח הענינים הינו שיעור מיוחד שנמסר על הקצות החושן סימן א', בנושא מודה בקנס.  כידוע מיסודה של ישיבת טעלז כבר מתקופת מרן הגר"א גורדון זצ"ל היה רווח לימוד הקצות, הנתיבות וגדולי האחרונים, וזאת לראשונה בכל ישיבות ליטא. בסימן זה ניתן להבין עד כמה היה מושרש הלימוד בספר קצוה"ח בישיבה.+

זה השער לד' צדיקים יבואו בו, שעורים על מסכת בבא קמא מאת הגמהרי"ל והגר"ח זצוק"ל, ישיבת טלז, שנת תרצ"ז.

מחברת חידושים על בבא בתרא ממרן הגרא"מ בלוך זצוק"ל  

מחברת חידושים ושיעורים שנשארה בגיא צלמוות, על מסכת בבא בתרא מכתב ידו של מרן הגרא"מ בלוך זצוק"ל, שכתבם בשנות צעירותו בחורף תרצ"א, שלוש שנים לאחר שהתמנה לר"מ בישיבת טעלז, בשנת תרפ"ח, בהיותו בן ל"ד שנים. 

מחברת זו נותרה בליטא, ולא הודפסה מעולם. 

 

מרן הגרא"מ בלוך כותב חידו"ת בשמחה

עזרת תורה 

אוצר הספרים של טעלז

בישיבת טעלז פעל אוצר הספרים שכונה "עזרת תורה", אוצר הספרים הכיל אלפי ספרים שנקבצו במהלך השנים ונתרמו לישיבה, חדר העזרת תורה היה נפרד מבית המדרש ומקומו בבניין הישיבה. 

קבלה על תרומה לעזרת תורה פרדס דישיבת טעלז, נדבת התלמידים האחים יצחק ואברהם משה יפה נ"י מהעיר חוואדאן

כתבות נוספות

לא פסקה ישיבה | פרק ג'
לא פסקה ישיבה | פרק ג'
לא פסקה ישיבה | פרק ג'
המזוזה אשר לפני ארון ה'
המזוזה אשר לפני ארון ה'
המזוזה אשר לפני ארון ה'
דע מה שתשיב
דע מה שתשיב
אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו
אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו
אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו

הזן כתובת מייל ואנחנו נשלח לך
עידכונים על תכנים חדשים שעולים
לאתר