Articles

Search by author
Search by author
Search by topic
Search by topic
Search by date

ברוך מציב גבול אלמנה

82 שנה אחרי עקידת תלמידי ישיבת טעלז הי"ד, ראש ישיבת עטרת שלמה הגרש"ב סורוצקין שליט"א גאל את בניין ישיבת טעלז בליטא לקראת הקמת ישיבה במקום

במעמד מרגש ומרטיט הושב בנין ישיבת טעלז בליטא לידי ראש ישיבת עטרת שלמה הגרש"ב סורוצקין שליט"א נכדם של ראשי ישיבת טעלז זצוק"ל, לאחר שמונים ושתיים שנה בהם עמד הבניין על תילו בשממונו.

ישיבת טעלז המפורסמת הייתה הישיבה החשובה ביותר בליטא במאה הקודמת לאחר סגירת ישיבת וואלזי'ן, הישיבה נוסדה לפני למעלה ממאה ושישים שנה על ידי הגאון רבי אליעזר גורדון זצוק"ל המכונה בחיבה ר' לייזער טעלזער ואחריו כיהן כראש הישיבה חתנו הגרי"ל בלוך זצוק"ל, ולאחר מכן בנו הגרא"י בלוך הי"ד שנעקד עקדה"ש יחד עם בני הישיבה בכ' תמוז תש"א.

בישיבה המפורסמת כיהנו עוד הגר"ש שקופ זצוק"ל בעל השערי יושר והגר"ח רבינוביץ זצוק"ל המכונה ר' חיים טעלזער, בישיבה למדו רוב גדולי ליטא בדור שלפני השואה, ביניהם הגר"א וסרמן הי"ד, הגר"נ טרופ זצוק"ל, הגרי"ש כהנמן זצוק"ל, הגר"י אברמסקי זצוק"ל, הגר"מ פוגרמנסקי זצוק"ל, הגרא"י פינקל זצוק"ל ועוד ועוד מגדולי ליטא, הישיבה בטעלז העמידה את יסודות דרך הלימוד הישיבתית, וביססה את צורת הישיבה, עד היום הזה.

בשנות המלחמה הנוראה נכחדה הישיבה עקדה"ש בעיר טעלז בכ' תמוז תש"א, ופליטי הישיבה שניצלו הקימו את הישיבה מחדש בארה"ב, ביניהם היו הגרא"מ בלוך זצוק"ל, הגרח"מ קטץ זצוק"ל, ואחריהם הגר"ב סורוצקין זצוק"ל, הגר"מ גיפטר זצוק"ל והגר"א אוזבנד זצוק"ל.

כאמור, שמונים ושתיים שנה אחרי, השיבה מדינת ליטא את בניין הישיבה שנותר על תילו לידי נכדם של מייסדי וראשי הישיבה הגרש"ב סורוצקין שליט"א ראש ישיבת 'עטרת שלמה', הנחשבת לממשיכת ישיבת טעלז, במהלך חודש אב הגיע הגרש"ב סורוצקין שליט"א לגאול את בניין הישיבה בטעלז יחד עם נכדי ראשי ישיבת טעלז זצוק"ל, לקראת הקמת מקום תורה במקום, בבחינת 'ישיבה על קברם'.

במסע מיוחד 'להשיב עטרה' הגיע ראש הישיבה שליט"א עם עשרות מנכדי ראשי ישיבת טעלז לדורותיה לגאול את בניין הישיבה, התלמידים שהו בבניין הישיבה כשבועיים ימים וקיימו סדרי ישיבה בהיכל הישיבה המיתולגי.

במעמד הכניסה לישיבה אמר ראש הישיבה שליט"א בדמעות: "של נעליך מעל רגליך כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא, אנו עומדים כאן בפעם הראשונה שהתורה שבה למקום הקדוש הזה, המקום המוקדש הזה בו למדו תורה כל גדולי עולם וזכתה לצאת מפה תורה לכל כלל ישראל, על זה מצינו בחז"ל האבן הזאת דומה להר סיני והיושב עליה דומה ללוחות הברית".

"כשנסגרה הישיבה בכה וביקש הגאון ר' אליהו מאיר בלוך זצוק"ל שתשוב לכאן התורה שוב, עד היום שועלים הילכו בו, ואנחנו זוכים עכשיו לקיים את ההשבה, אני חושב שזה הקיום המוחשי ביותר ששייך בעולם – של נקום לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך".

"בד' אמות אלו ישבו ולמדו גדולי ישראל, בכל מקום בו אנו דורכים כאן, עמדו קדושי עליון ולמדו ועסקו בתורה בדביקות בקב"ה, וגם כאן קידשו הם את קדושת ה' יתברך שנהרגו עקדה"ש, אין מילים לתאר יותר את ההרגשה."

עם כניסת התלמידים לישיבה וספר תורה בידיהם בירכו התלמידים את הברכה 'ברוך מציב גבול אלמנה', ובשירה נרגשת 'אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים גורלינו ומה יפה ירושתינו' קבע ראש הישיבה שליט"א מזוזות בכל פתחי בניין הישיבה.

במהלך ימי המסע, התקיימו בכל הימים סדרי לימוד בהיכל הישיבה המחודש, כשראש הישיבה שליט"א מוסר מידי יום שיעור יומי, בשבת קודש מסר ראש הישיבה שליט"א שיעור כללי בהיכל הישיבה, כפי שהיו מוסרים ראשי ישיבת טלז לדורותיה ביום השבת.

המסע נחתם בתפילה על הכלל והפרט בציונו של ראש הישיבה הגרי"ל בלוך זצוק"ל, בציונו של הגר"ח טעלזער זצוק"ל בבית הקברות בקובנה , וב'קבר האחים' בו נקברו ראשי ותלמידי הישיבה הי"ד.

רושם ותהודה עצומה נרשם למסע במדינת ליטא בפרט, ובמדינות אירופה בכלל, במהלך ימי המסע הגיעו לבניין הישיבה שר התיירות ושר התרבות של מדינת ליטא, משלחת חברי פרלמנט, ראש עיריית טעלז וחברי המועצה, וכן ראשי המוזיאון הלאומי בליטא ועוד ועוד , לרגל המאורע ההיסטורי הגיעו גם ראשי המוזיאון הלאומי בוילנה  להציג בפני התלמידים את המחברות  וכתבי היד של כל ראשי ישיבת טעלז זצוק"ל שחלקם לא הודפסו מעולם  .

בהנהלת ישיבת עטרת שלמה מציינים ומביעים הכרת טובה מרובה לעסקן הרה"ח ר' שמעון לוינגר הי"ו יוזם השבת בניין הישיבה ומפיק מסע הקודש 'להשיב עטרה', על ההפקה והניהול המוצלח ועל זכותו והתמסרותו העצומה להשבת בניין הישיבה הקד'.

כתבות נוספות

מקדש מלך

שיפוץ נרחב חידושים והידורים מיוחדים נוספו לעירוב המהודר שע"י הישיבה הקד' בקריית הישיבה כהוראות רבני הישיבה הקד' שליט"א להוסיף הידור על הידור בשלימות הדקדוק. 

מקדש מלך
אשריכם תלמידי חכמים  
אשריכם תלמידי חכמים  

מאות מאברכי הכולל שע"י הישיבה הקד' בעיר בני ברק שליט"א התאספו למעמד לכבודה של תורה מעמד סיום סדרי זרעים טהרות ומסכתות קטנות (שאין עליהם תלמוד בבלי), שנלמדו בשיעור המשניות של ראש הכולל הגאון רבי אברהם ישעיהו אדלר שליט"א המתקיים מידי יום בסיום סדר ב'. 

השיעור נוסד לע"נ הטהורה של מרן רה"י הגאון רבי מיכל יהודה ליפקוביץ זצ"ל כבקשתו בצוואתו להרבות בלימוד משניות טהרות וזרעים, כשסדר מחזור הלימוד נמשך י"ג שנים והושלם ביום היארצייט כ"ו בסיון תשפ"ד, בשיעור לומדים משנה אחת בכל יום בעיון רב, השיעור נוסד מיד ביום פטירתו של מרן זצ"ל בסיוע משפחת קורלנסקי שיחי'. 

כאמור, עתה עם סיום המחזור הראשון של לימוד סדר זרעים טהרות ומסכתות קטנות, התאספו רבים מבני הכולל למעמד הסיום לגומרה של תורה באולם בית הכנסת נאות יוסף, במרכז המעמד נשא דברים ראש הכולל הגראי"ש אדלר שליט"א וכמה מבני החבורה שיחי', עם סיום המעמד החל המחזור החדש בס"ד בתחילת סדר טהרות בלימוד מסכת אהלות.    

אשריכם תלמידי חכמים  
אז נדברו 

עם תחילת הקיץ ייסדה הנהלת הישיבה את 'פורום המנהלים' בו חברים כלל מנהלי התלמודי תורה שע"י הישיבה הקד' בכל הארץ המחנכים החשובים הרבנים שליט"א, הפורום מתכנס אחת למספר שבועות לעצה ברוב תושיה בעניני חינוך העומדים על הפרק. 

במקביל לכך, שמחה עצומה בקהילות האברכים בעיר בית שמש עם ההודעה מהישיבה הקד' על הקמת ת"ת נוסף בשכונה הותיקה בעיר והתחלת הרישום בעז"ה, כידוע בשנים האחרונות העיר בית שמש חווה פריחה רוחנית תורנית אדירה עם בואן של אלפי משפחות להתגורר בעיר, ומשכך גם השכונות הותיקות המשוייכות לאלו שאינם מהציבור החרדי החלו לשנות את פניהן וצביונן, כשרבים מבני התורה רוכשים דירות באיזורים אלו. 

בחודשים האחרונים עם התבססות קהילות רבות באיזורים אלו בשכונה הותיקה בעיר נפגשו רבני הקהילות שליט"א עם רבינו ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין שליט"א לפגישה מכרעת בענין כשעל הפרק עומד ענין צביונה הרוחני התורני של השכונה והמשך ההתפתחות העניפה, כשרבינו ראש הישיבה שליט"א ניאות להקים את הת"ת שיהווה בס"ד מגדלור של תורה ויראה ובית חינוך לתפארת כרם בית ישראל.     

אז נדברו 
והארון בהבנותו  
והארון בהבנותו  

בימים אלו ממש נמשכות בשיאן ההכנות לקראת בניית ארון הקודש שיוקם ויעמוד על תילו בע"ה לקראת חודש אלול הבעל"ט לתהילה ולתפארת לכבוד התורה הקדושה, כפי שנתפרסם בהרחבה בגליון והודעתם ניסן תשפ"ד ועורר גלי קורת רוח שמחה והתעניינות עצומה בכל שדרות ציבור אוהבי התורה בארץ ובעולם. בימים אלו עושות את דרכן לארץ אוניות תובלה ממספר נמלים ברחבי העולם, לצד רכבת אווירית שהמריאה מהודו, כשעליהן חלקים מארון הקודש המפואר שנבנה בידי גדולי האומנים בעולם. 

מלאכת הרכבת הארון הקודש תחל עם תחילת ימי בין הזמנים, כשבמקביל לכך עבודות שונות כבר בוצעו במהלך הקיץ ברחבת ארון הקודש. יצויין עוד, כי במהלך חודש ניסן הוחלפו רצפות היכל הישיבה. 

והארון בהבנותו  

הזן כתובת מייל ואנחנו נשלח לך
עידכונים על תכנים חדשים שעולים
לאתר