כתבות מצולמות

חיפוש כותב
חיפוש כותב
חיפוש נושא
חיפוש נושא
חיפוש תאריך
חיפוש לפי תגיות

עטרת שלמה ביתר עילית - לכתך אחרי במדבר

אוהב ה' שערים המצוינים בהלכה מכל משכנות יעקב: אחת עשרה שנים להקמת הישיבה לצעירים שע"י הישיבה הקד' בעיר ביתר עילית | על השתלשלות ההקמה, על ההצלחה והסייעתא דשמיא העצומה, ועל הטפחיים שהוגבהה העיר ביתר כולה | מהקמת הכולל השני של הישיבה הקד' ועד הקמת הישיבה לצעירים השישית של הישיבה הקד' עשור אחרי

מייסוד הכולל ועד רעיון הקמת הישיבה  

העיר ביתר, עיר מלאה תורה ועבודת ה', הוקמה לפני כשלושים שנה לציבור יראי ה' בני היהדות החרדית, עם הקמת העיר, וביתר שאת במהלך השנים, נוסדו ברחבי העיר קהילות רבות של משפחות אברכים בני תורה, ובעיקר משפחות אברכים צעירים שהגיעו להתגורר בעיר, התבססו בה ופרחו ותקעו יתד בל ימוט. 

במהלך השנים, עם התבססות הקהילות התורניות בעיר, זכתה העיר שקול התורה ועמלה נשמע ברמה ברחבי העיר בתלמודי התורה, בכוללי האברכים ובקהילות הקודש בעיר, כשבמרכזם של כוללי האברכים בעיר עומד לתהילה ולתפארת הכולל שע"י הישיבה הקד' שנוסד לפני כעשרים שנה, והיה למעשה הכולל השני שנפתח ע"י הישיבה הקד', לאחר ההצלחה הגדולה בכולל ובישיבה לצעירים בבית שמש.   

דא עקא, שלמרות הגידול והשגשוג הרב בהתפתחות קהילות האברכים ובני התורה, ישיבה לצעירים מצוינים ובני עלייה טרם הוקמה בעיר, ובני העלייה מחשובי ויקרי קרתא נסמכו על קשת הישיבות המצוינות בערים הסמוכות לביתר, בירושלים עיה"ק ובעיר בית שמש, כשמטבע הדברים תלמידי הישיבות לצעירים היו נודדים בדרכים כמעט כל יום, או אחת לכמה ימים, לחוק תלמודם שבישיבות לצעירים בערים הסמוכות. 

מה גם שבשל הסיבה שמשפחות רבות אשר העתיקו את מושבם לעיר היו משפחות צעירות שהגיעו להתגורר בעיר לאחר החתונה, טרם הגיעו תלמידי כיתות ח' לשיעור המספיק לייסד 'ישיבה למצוינים'.

אגב, מתוך בני כיתות ח' שלקראת השנה הבאה היו מכתתים את רגליהם לישיבות מחוץ לעיר היתה במשך שנים ארוכות, באופן קבוע מידי שנה בשנה, קבוצת בני עלייה מיוחדת ממצויני המצוינים בעיר שהיו עולים לישיבת 'אור אליעזר' שע"י הישיבה הקד' בעיר בית שמש.

ראש הישיבה הגר"א יונגרייז שליט"א בהנחת אבן הפינה

הציפייה להקמת ישיבה בעיר

עם ריבוי המשפחות והגידול בקהילות בני התורה בעיר והגדילה הטבעית של מחזור התלמידים בכיתות ח' משנה לשנה, הורגש הצורך הרב שהפך לחיוני ממש, לייסוד ישיבה בתוככי העיר עצמה ולבניית מקום תורה שיהיה מקום לגדול ולצמוח להיות גדולים בתורה כבני עלייה מובהקים, בלא להיזקק לשולחנם של אחרים. וכמו שכבר הורו חכמי וזקני ישראל זיע"א שבגיל הישיבה קטנה ראוי הוא שיהיה התלמיד בישיבה סמוכה לביתו, ובפרט כשהדבר היה כרוך בטלטולי דרכים רבים, בביטול תורה וביטול שעות רבות על זמן הנסיעות, וכבר אמרו חז"ל שכל הדרכים בחזקת סכנה.     

במשך מספר שנים 'עלו וירדו' הדיבורים בענין בקרב רבני העיר ופרנסי הקהילות, אולם טרם הגיעה השעה ועוד לא בשלה העת, ומסיבות שונות לא הוקמה עדין ישיבה כזו שתתאים ברמתה לבני העלייה המצוינים בעיר, ועל כן למרות הרצון הרב לא הגיע הרצון לכלל מעשה.   

אלא, שעם התרבותם של משפחות בני התורה האברכים בעיר, לצד התרבות תלמידי כיתות ח' מהמשפחות הצעירות בעיר בלעה"ר, התעצמה והתגברה הדרישה מצד הציבור בצורך הרב, לצד הימצאות האפשרות המעשית לייסד ישיבה מקומית למצוינים מבני העיר. 

על אף הדרישה הרבה שהגיעה מהציבור, בלב הרבנים ופרנסי הציבור קינן החשש, מכיוון שכדי להקים ישיבה כראוי אליה ירצו ללכת העידית שבעידית ולבחור בה מתוך הישיבות אליהם הורגלו ליסוע בערים הסמוכות, ברור הדבר כי רק אם תיחשב הישיבה להיושבות ראשונה במלכות התורה ותהא בעלת שם טוב להצלחה בעז"ה, ירצו העידית שבעידית להגיע אליה, מטעמים אלו רבו ההתלבטויות והספיקות בדרך, כשביני וביני שוב נדחו הדברים, עלו וירדו כלעומת שבאו. 

ההחלטה נפלה 

היה זה לפני אחת עשרה שנים, שנת תשע"ג, כשקבוצת אברכים חשובים ומופלגים גמרו אומר שהגיע הזמן לייסד ולהקים ישיבה שתהיה בע"ה למגדלור של תורה ויראה ותהא בית למבקשי ה' בני עלייה, ראוי לציין לטובה את הרה"ג ר' אשר גרוס שליט"א מראשי החבורה בכולל בעיר ביתר שיזם ופעל גדולות ונצורות בענין. 

לשם כך ובברכת רבני הקהילות פנתה משלחות מרבני העיר פרנסי הקהל ונציגי האברכים לרבינו ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין שליט"א על מנת שיאות להקים ישיבה בעיר, בחינוכה וברוחה של ישיבת 'עטרת שלמה', שכבר פקיע שמה בכל עולם התורה בהצלחתה הגדולה בכלל הישיבות ברחבי הארץ, בבית שמש, ירושלים, בני ברק, מודיעין עילית, ואופקים, שנודעו בהעמדת תלמידים בני עליה, בדרכה ובחינוכה לאות ולמופת, ונודעו בסייעתא דשמיא המופלאה שליותם מראשיתם, כשהדבר ברור לכולם שאם אכן תיאות הישיבה הקד' להקים את הישיבה החדשה בעיר הרי שבעז"ה תצליח הישיבה להיות אבן שואבת לבני עליה ומבקשי ה'. 

ומשהועלו הדברים בפני רבינו ראש הישיבה שליט"א, שזה אך כעשור קודם לכן עמד וטרח להקים בעיר כולל אברכים מצוינים להרביץ תורה ולהעמיד ולהרבות התורה בעיר, ועתה שוב מגיעה ובאה הבקשה להרבצת בעיר להוסיף ולהרבות בתלמידים הגונים, לרומם קרנה של תורה בעיר, נבחנו הדברים ונידונו הצדדים ונתוני המקום, ונמצא כי אכן ההיתכנות להקמת מקום תורה גדול לה' ולתורתו ולהצלחת הישיבה בעז"ה מרובה מאוד, ובס"ד יהווה הדבר לריבוי תורה מופלא ולהשפעה עצומה על כל שיעור הקומה הרוחני של העיר. 

לאחר מכן עלה רבינו ראש הישיבה שליט"א לבית בחזון איש 5, והעלה את הדברים בפני רבינו הגדול מרן רשכבה"ג מייסד ואבי הישיבה הגראי"ל שטיינמן זיע"א שעודד ותמך ביוזמת הקמת הישיבה שתהיה בע"ה ישיבה לבני עליה ומקום תורה שיאיר על כל העיר, ולאחר מכן רבינו מרן זיע"א בירך וחיזק את רבינו רה"י שליט"א, כשהוא משלחו להקים את הישיבה בעיר, ברוח ובהמשך לשאר הישיבות של עטרת שלמה, אותם ייסד ונתן עצמו עליהם.  

ומשהורה זקן, החלה הישיבה הקד' בתכנון ובהיערכות להקמתה מהמסד ועד הטפחות, כשרבינו ראש הישיבה שליט"א עומד על כך שבחירת התלמידים תהיה קפדנית ביותר באיכותם של התלמידים שיהיו בני עלי' מצוינים מבקשי תורה ועלייה.   

כנס יסוד הישיבה

הקמת הישיבה 

לקראת הקמת הישיבה, מינה רבינו רה"י שליט"א את הגאון רבי שמחה זיסל כהנא שליט"א מחשובי התלמידי חכמים בעיר ב"ב לכהן כר"מ ש"א בבוקר ולשמש בראשות הישיבה, ולצידו מינה את הגאון רבי משה שצ'יגל שליט"א לכהן כמשגיח הישיבה וכר"מ ש"א אחה"צ.   

ואכן במהלך החורף נודעה הבשורה המשמחת ועוררה הדים רבים בציבור משפחות האברכים בעיר, כשבכל קהילות בני התורה בעיר מובעת שמחה וקורת רוח מרובה על החיזוק האדיר שתביא עימה הישיבה בכנפיה לעיר כולה, ומכך שאף עוד טרם נפתח הרישום, כבר נפל הדבר קם ונהיה ובע"ה מוקמת 'ישיבה' לבני עלייה מצוינים בעיר ביתר שתהיה בע"ה מקום תורה שלא יורד בהצלחתו ובמעלותיו משאר הישיבות בערים אחרות, אליהן היו נודדים התלמידים עד עתה.  

במהלך החורף התקיים כנס ייסוד הישיבה בעיר בהשתתפות עשרות רבות מחשובי האברכים בעיר שבניהם עולים בשנה הבאה לישיבה הקד', המעמד התקיים בהשתתפות רבינו ראש הישיבה שליט"א וראש הישיבה הגר"ש כהנא שליט"א, במעמד נשא דברים רבינו רה"י שליט"א על חשיבות מקום התורה הגדול שייבנה בעז"ה ועל דרכה של הישיבה הקד' בדרכי החינוך והעמדת התלמידים, וכן נשא דברים רה"י הגרש"ז כהנא שליט"א, המעמד הותיר רושם עצום על כל המשתתפים.  

אחד מהורי התלמידים שיחי' עימו שוחחנו מספר כי היתה הרגשה מיוחדת בעת הקמת הישיבה אותה הרגישו רבים כי בכך העיר ביתר משתנה מ'עיר ספר' ל'עיר ואם בישראל', מעין מה שאמרו חז"ל כי כרך שאין בו עשרה בטלנים שבטלים ממלאכתם ועוסקים בתורה דינה ככפר. 

כאמור, עם פתיחת עונת הרישום נרשם ביקוש רב ובס"ד נבחרו עשרים ושמונה תלמידים מצוינים בני עליה להיות שיעור המייסדים בישיבה, כשהם מגיעים מת"ת 'נטעי מאיר' שבגבעה A ומת"ת 'נפש החיים' שבגבעה B ומת"ת מאה שערים, לקראת פתיחת הישיבה הקד' בראש חודש אלול שנת תשע"ג.  

הישיבה במשכנה הראשון

פתיחת הישיבה

עת הגיע ראש חודש אלול התשע"ג, יום פתיחת הישיבה הקד', בהתרגשות עצומה ומרובה נפתחה הישיבה בראשות רבינו ראש הישיבה הגרש"ב שליט"א ועימו רבני הישיבה שליט"א, הישיבה נפתחה בקרוואן שכור ברחוב פחד יצחק שבגבעה B בעיר, כשהקרוואן מכיל את היכל בית המדרש, לצד פנימייה שיועדה לתלמידים למנוחת הצהריים, ואילו עזרת נשים של בית מדרש סמוך לישיבה, שימש 'חדר אוכל'. 

והיה אותו הקול 'קול התורה' בעוז ובשמחה, בחשק ובחדווה של בני העליה הרוכנים על משנתם ושקועים בתלמודם נשמע למרחוק, והשפעתו לאות ולמופת על כל האזור כולו ועל כל העיר כולה, כשללא ספק ניתן לומר שהישיבה חוללה מהפך בעיר ביצירת מציאות חדשה בה צעירי הצאן ה'צורבי מדרבנן' משמיעים קול תלמודם ברחובותיה ובמשעולי הדרכים, כשהם הולכים מביתם בבוקר ושבים לביתם בערב מתוך דברי תורה ואווירת רוממות נפלאה.   

לימים סיפר ראש הישיבה הגרש"ז כהנא שליט"א כי בעת שהציע לו רבינו רה"י הגרש"ב שליט"א לעמוד בראשות הישיבה אמר רבינו רה"י שליט"א כי ברור ובטוח הדבר כי לא ישיבה בלבד קמה כאן אלא העיר כולה תגבה ותתרומם עימה, וכפי שאכן כך היה. 

בשנה זו שמעו הבחורים את השיעור בבוקר מראש הישיבה הגרש"ז כהנא שליט"א שאף היה מוסר שיעור הלכה לאחר שחרית, ואת השיחות והשיעור אחה"צ מהמשגיח הגר"מ שצ'יגל שליט"א שאף עבר לקראת השנה הבאה מב"ב לגור בעיר ע"י הישיבה, בנוסף לכך היה מגיע רבינו ראש הישיבה הגרש"ב שליט"א לישיבה תמידין כסדרן הן למסירת השיעורים בסוגיות הנלמדות ולשיעורי חומש, הן לעמידה מקרוב אחר הצלחת התלמידים, והן לתפילות שחרית בישיבה אליהם היה מקפיד רבינו רה"י שליט"א להגיע בשנת הייסוד ולאחריה. 

וכשצוות הישיבה – גדולים עומדים על גביהם, מגדלים במסירות ובהשקעה עצומה, זכו בני הישיבה לייסד מקום תורה נפלא, שקול התורה נשמע ממנו בעוז בחיות ובשמחה, ולגדול ולהתעלות בתורה, בעבודה וביראה, בשקיעות בלימוד, בהתמדה וביגיעת ההבנה. 

הישיבה במשכנה הקודם

הברע'ן שבתוך בית המדרש והכפור מחוצה לו 

אחד המאורעות הבלתי נשכחים בתולדות ימי הישיבה, היה באותו החורף, שנת תשע"ד, כשאת ירושלים וערי סביבותיה פקד חורף לבן, ובמשך למעלה מיומיים שלג כבד כיסה את העיר כולה ואת הכבישים בעיר, אי לכך התבטלו כל הנסיעות והשתבשו סדרי הלימוד במוסדות החינוך בעיר, אלא שבישיבה הקד' אין עצה ואין חכמה ואין תבונה נגד ה' ותורתו… 

הנהלת הישיבה במאמצים אדירים השיגה רכבים שיש באפשרותם לנסוע גם בשלג המכונים רכבי ארבע על ארבע, או רכבים המצוידים בשרשראות על הגלגלים, ואיתם הגיעו וחזרו כל התלמידים כל אחד לביתו, וכך זכתה הישיבה בס"ד שלא להשבית לימודה ולו יום אחד. 

אותו עמל בתורה מיוחד ונפלא בלתי נשכח נצרב בלב התלמידים עד היום, כשהכל זוכרים את הגישמע'ק והברע'ן שהיו באותם הסדרים, כשבחוץ שלג מכסה ארץ ובפנים אש להבת התורה בוערת.  

לקראת סוף זמן קיץ התשע"ד, נכנסו בני הישיבה להיבחן על כל ההספק שזכו ללמוד במהלך הקיץ אצל רשכבה"ג רבינו מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל שקיבלם בחביבות מרובה, ובמשך שעה ארוכה שאל שאלות מיוחדות במסכת, כשהשאלות שנשאלו היו משולבות ושייכות הן ללימוד העיון בבוקר והן ללימוד הבקיאות אחה"צ, מרן זיע"א האזין לתשובות התלמידים ונשא ונתן עימם, בסיום המבחן בירך מרן זיע"א בקורת רוח מרובה את רבני הישיבה שליט"א וכן ברך את כלל התלמידים שיזכו להיות ת"ח ועובדי ה' באמת. 

במאמר המוסגר יצוין, כי למרות שכעיקרון התלמידים שבים לביתם בערב, בצהרים הבחורים נשארים בישיבה, וזאת בשל המרחקים בתוך העיר עצמה, כשהישיבה מצידה נותנת ארוחת צהרים ופנימייה לנוח, סדרי לימוד רבים במסכתות שונות יוסדו בישיבה במהלך השעות הללו, כשהתלמידים מצליחים לנצל את הזמן כראוי אף בשעות 'בין הסדרים'.

אלול תשע"ג תפילת שחרית בישיבה

בית גידול לתלמידי חכמים 

ואכן, זכתה הישיבה להוות בית גידול לתלמידי חכמים, ובסייעתא דשמיא מיוחדת שעמדה מיום הקמתה ומראשיתה ממש זכתה הישיבה להשמיע קול תורה ועמלה בעיר, כשקול ה'ריתחא דאורייתא' נשמע בהיכלה תמיד בתעצומות והיא זוכה לחנך ולהעמיד את דורות העתיד של כלל ישראל שתולים בבית ה' בחצרות אלוקינו יפריחו. בס"ד עצומה חתמה הישיבה את שנתה הראשונה בהצלחה יוצאת מן הכלל ממש, כשהכל רואים כי הסייעתא דשמיא המיוחדת המלווה את ישיבת עטרת שלמה בכל אתר ואתר כוננה והעמידה את הישיבה בהצלחה גדולה שכזו. 

לקראת הרישום לשנתה השנייה של הישיבה, שמע הצלחתה הרבה הגיע לאוזני כל בס"ד, ועל אף שרבים רבים הידפקו על דלתות הישיבה על מנת להתקבל אליה, קיבלה הישיבה מתוכם שלושים וחמש תלמידים בלבד, מצוינים שבמצוינים, שהצטרפו לכ"ח בני וועד המייסדים. 

לקראת השנה הבאה – שנתה השנייה של הישיבה, מינה רבינו רה"י שליט"א את הגאון רבי מאיר הלפרין שליט"א לכהן כר"מ לבני ש"ב בבוקר, הגאון רבי ינון יצחק קון שליט"א מונה לכהן כר"מ אחה"צ לבני ש"ב, ולמשיב בסדר שלישי מונה הרה"ג ר' אפרים הכהן קופולביץ שליט"א, לצד הרה"ג ר' שאול מירון שליט"א שכיהן כבר מהשנה הראשונה כמשיב ומשגיח אחה"צ.   

לאור התרבות מספר התלמידים ב"ה, הקצתה העירייה מתחם קרוונים בגבעה A, במעלה רחוב אם הבנים, והישיבה העתיקה את משכנה לגבעה זו, ללא ספק הייתה זו הרווחה משמעותית בכך שהיה קרוואן מרכזי להיכל הישיבה – לבית המדרש, לצד מספר קרוואנים בצידי המתחם לחדרי פנימייה לצהרים, ומאחורי בית המדרש קרוואן נוסף  למטבח וחדר האוכל, ובכך התחיל זמן אלול בשמחה ובחשק רב ובתחושת רוממות והתעלות. 

באלול תשע"ה, לקראת שנתה השלישית של הישיבה, עם עלותו של רה"י הגאון רבי שמחה זיסל כהנא שליט"א לכהן בישיבה הקד' בקריית הישיבה ובישיבה לצעירים שע"י הישיבה הקד' בב"ב ולצד מגוריו בעיר ב"ב וקושי הנסיעות מידי יום, הפסיק הגרש"ז שליט"א את מסירת השיעורים היומיים בישיבה, ובשנה הבאה אף את מסירת השיעור כללי, כשרבינו ראש הישיבה הגרש"ב שליט"א ממנה את הגאון רבי אליאב יונגרייז שליט"א, מגדולי מרביצי התורה בירושלים שנודע בניסיונו הרב להעמיד תלמידים לת"ח ובני עלייה, לכהן פאר ולעמוד בראשות הישיבה. 

במהלך שנת התשע"ז – לקראת השנה הבאה, התשע"ח, עת כבר שמעה הטוב של הישיבה הקד' נשמע למרחוק והושלש בשנות חזקה כשרבים רבים מתדפקים על דלתותיה, לצד גידוליה של הישיבה העולים לישיבות הגדולות וזוכים לכתר תורה וכתר שם טוב ההולך לפניהם, ובנוסף לכך עם הגידול הטבעי בקהילות בני התורה בעיר ובפרט במשפחות הצעירות הרבות בעיר שזכו עתה שבניהם עולים לישי"ק, חולקו השיעורים לשני שיעורים, כך יכלה הישיבה להגדיל את כמות התלמידים בכל שיעור. ואכן, למרות השנים המעטות מיום הקמתה, גבולות הישיבה התרחבו בתלמידים מצוינים העולים ומתעלים בין כותליה כשהישיבה קונה לעצמה שם של כבוד.  

היתה לראש פינה

כאמור, בכל תקופה זו טרם הגיעה הישיבה לשכון במבנה קבע, והשימוש כולו היה בקרוואנים שונים כשהמקום הארעי צר מלהכיל. לאחר מאמצים מרובים של הנהלת הישיבה הגיעה העת בשעה טובה בה זכתה הישיבה למצוא את המקום בו תשב הישיבה בישיבת קבע ברווח ובהרחבת הדעת כנאה וכיאה. בסיועם ובהשתדלותם המיוחדת והנמרצת בעמידה לימין הישיבה הקד', של רה"ע הרב מאיר רובינשטיין שיחי' וממלא מקומו דאז הרב יצחק רביץ שיחי', ניתנו האישורים לבנייה מתקציבי משרד החינוך ומפעל הפיס. המתחם בו יועד לקום הישיבה הקד' הוא במרכז גבעה B בעיר. 

מעמד אדיר לכבודה של תורה, מעמד הנחת אבן הפינה לישיבה הקד' התקיים ביום ד' אדר התשע"ז – יום היארצייט של מרן ראש הישיבה דטעלז הגר"א גורדון זצוק"ל, המעמד התקיים במקום בו תוקם הישיבה הקד' ברחוב החוזה מלובלין, בראשות ראשי הישיבה ורבניה שליט"א ורבני העיר שליט"א. במעמד המרגש זכו כל התלמידים ובוגרי הישיבה לצקת מאבן הפינה, ולאחר מכן התקיימה סעודת המצוה.

מסיבות שונות התעכבה הבנייה עד שהושלמה בסייעתא דשמיא עצומה ברוב פאר והדר, ובשנתה השביעית של הישיבה הקד' זכו בני הישיבה לברך על המוגמר ולהיכנס בראש חודש אלול להיכלה החדש של הישיבה, בבניין רב קומות מרווח והדור לרווחת עמלם ויגיעתם בתורה הקד' של תלמידי הישיבה ועלייתם והצלחתם במעלות התורה והיראה. 

היום, בשנה האחת עשר של הישיבה הקד' זכתה הישיבה להיות מקום תורה מופלא ומרומם המתנוסס ומשפיע מהודו והדרו על כל העיר כולה. כשבין ספסליה למעלה ממאתיים תלמידים כ"י, שקועים בתלמודם יגעים בעמלה של תורה מחונכים וגדלים לעיון התורה ועמקותה ולהתמדה וידיעת התורה ועבודת ה'. 

תחת הנהגת ראש הישיבה שליט"א, המשגיח שליט"א ועימם כלל רבני הישיבה שליט"א הנותנים את כל כולם בהשקעה עצומה ושוקדים על טובתם והצלחתם של התלמידים ביחס אישי ובשימת לב מופלאה, זוכים בני הישיבה לעלות ולהתעלות ביגיעת התורה בעמקות התורה וביראת שמים מתוך עבודה בשמחת לב ושמחת חיים, כשמקום תורה גדול זה מגדל ומרומם עדרים של תלמידי חכמים לתהילה ולתפארת.  

 

כתבות נוספות

כתב ידו יותר ממאה עדים
כתב ידו יותר ממאה עדים
כתב ידו יותר ממאה עדים
לא פסקה ישיבה | פרק ג'
לא פסקה ישיבה | פרק ג'
לא פסקה ישיבה | פרק ג'
המזוזה אשר לפני ארון ה'
המזוזה אשר לפני ארון ה'
המזוזה אשר לפני ארון ה'
דע מה שתשיב
דע מה שתשיב

הזן כתובת מייל ואנחנו נשלח לך
עידכונים על תכנים חדשים שעולים
לאתר