כתבות מצולמות

חיפוש כותב
חיפוש כותב
חיפוש נושא
חיפוש נושא
חיפוש תאריך
חיפוש לפי תגיות

בעיר שלנו נמצא הבניין של ישיבת טעלז, אבל גם אנחנו יודעים שהלב והנשמה של טעלז נמצאים אצלכם

במהלך ביקורו של ראש עיריית טעלז בישיבה הקד', ביקשנו לשאול את ראש העיר מספר שאלות, לקראת הקמת הישיבה החדשה בטעלז בבניין הישיבה הקד'. 

ראש עיריית טעלז מר טומאס קטקוס, ברוכים הבאים. 

דבר ראשון, רציתי להגיד שאני מאוד שמח להיות פה. ואני גם מאוד מרוגש. אני מודה לכבוד הרב ראש הישיבה, שהזמין אותי לכאן לבוא ולראות את הישיבה. 

מה מצב בניין הישיבה בעיר טעלז היום? 

האמת שעד לפני כמה שנים, עוד כשהרב ראש הישיבה, ביקר בישיבה, הבנין היה שומם ועזוב. עכשיו זה שונה לגמרי. אנחנו חידשנו ושיפצנו את הבניין מבחוץ ומבפנים, בעצם שיחזרנו את הבניין שהיה עד לפני שמונים שנה. 

אבל אני רוצה לומר לכם, שאחרי כל מה שעשינו שם, בסוף זה רק בניין. כי מה שאנחנו יכולים לעשות זה לבנות ולשפץ את הבניין של הישיבה החשובה שהייתה שם, אבל הלב והנשמה של הישיבה שהייתה שם זה אי אפשר לבנות. 

ופה, אצלכם כאן בישיבה, אני מרגיש שהלב והנשמה של ישיבת טעלז חי ונושם וממשיך. אני שמח בשביל כל האנשים היהודים והמשפחות שלהם, שניצלו מטעלז וברחו אחרי המלחמה, שיודעים שהלב והנשמה של טעלז ממשיך לפעום.   

מה תוכל להעביר לתושבים שגרים כיום בטעלז ממה שאתה רואה כאן? 

האמת שאנחנו ידענו הרבה על הישיבה שהיתה בטעלז, ועל החשיבות שהיתה לה בציבור היהודי, אבל אני לא ידעתי מה זו ישיבה בפועל. עכשיו אני מבין קצת יותר מה זו ישיבה, וכשאני חוזר לליטא עוד כמה ימים כל המבט שלי על הבניין שם הוא שונה. 

האם תושבי טעלז כיום, מכירים את ההיסטוריה של ישיבת טעלז והקהילה היהודית שנהרגה בשואה? 

בודאי, זה כבוד בשביל העיר שלנו. אבל אנחנו גם רואים חשיבות גדולה בהכרת ההיסטוריה של מה שהיה, הנסיבות המאוד לא טובות, שהביאו להחרבה של הקהילה היהודית והישיבה שם לפני כשמונים שנה, כדי שהעתיד יהיה טוב יותר, אסור לנו לשכוח את זה לעולם. ולכן יש חשיבות גדולה, בעינינו, לקשר המיוחד עם הישיבה ועם הציבור היהודי, וזה מרגש מאוד להכיר מחדש אחרי שמונים שנה. ואנחנו מחכים בהתרגשות שתשיבו את הבניין הגדול של הישיבה למה שהוא שהיה פעם. 

כנאה וכיאה: הוחלף שם הרחוב המוביל לקריית הישיבה ל"רחוב ישיבת טעלז"

במהלך החודש האחרון הוחלף שם הרחוב המוביל לקריית הישיבה בראשון לציון, משמו הקודם ש. אלוני, ל"ישיבת טעלז", על שמה של ישיבת טעלז דליטא.

כזכור בימי הקמת הישיבה, הכניסה לישיבה מרחוב שדרות היובל לא הייתה בכביש סלול, עם השנים כשנסלל הכביש הסיבובי, והוקמה הכיכר באמצעו, נקראה הכיכר 'כיכר טעלז', ואילו הרחוב המוביל משדרות היובל נקרא במקורו ש. אלוני, על אף הבקשות הרבות מצד הנהלת הישיבה לשינוי השם, לא רצתה הישיבה הקד' לעורר מדנים עם תושבי האזור שהלא תורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. והנה בתקופה האחרונה נמצא הפתרון, והכביש המגיע מרחוב שדרות היובל יישאר בשם ש. אלוני, ואילו חלק הכביש המוביל לישיבה מהכיכר ואילך ייקרא ישיבת טעלז. ואכן במהלך החודש האחרון הושלם תהליך החלפת השם באופן פורמלי.     

כתבות נוספות

כבוד התורה
כבוד התורה
לא פסקה ישיבה | פרק ב'
לא פסקה ישיבה | פרק ב'
לא פסקה ישיבה | פרק ב'
שבת אחים גם יחד
שבת אחים גם יחד
תנו כבוד לתורה
תנו כבוד לתורה

הזן כתובת מייל ואנחנו נשלח לך
עידכונים על תכנים חדשים שעולים
לאתר