כתבות מצולמות

חיפוש כותב
חיפוש כותב
חיפוש נושא
חיפוש נושא
חיפוש תאריך
חיפוש לפי תגיות

כמה מעלות טובות למקום עלינו

סיכום שנה ב'מפעל החלוקות' האדיר של הישיבה הקד'

זמן רב לפני ששואלים ודורשים בהלכות החג, נערכים כבר ב'מפעל החלוקות' של הישיבה לחלוקת החג, כך שעל כל נקודה בשנה שתצביעו, ב'מפעל החלוקות' של הישיבה הקד' או שעומדים לסיים את החלוקה הנוכחית, או שכבר שוקדים על החלוקה הבאה. לרגל חג הפסח הבעל"ט יצאנו לסקור שנה מלאה במפעל החלוקות שעל ידי קרן הצדקה 'תומכי תורה' של הישיבה הקד' וראינו מקרוב איך נראים מעמדי החלוקות הגדולים ביותר בעולם התורני כולו.

'מפעל החלוקות' של הישיבה הקד' עובד במהלך השנה מסביב לשעון ממש. ההיערכות ל'חלוקות' של ערבי החגים מתחילה חודשים ארוכים קודם לכן. החל בישיבות צוות, רשימות וחישובים, וכלה ברכש וניהול מו"מ מול החברות הגדולות במשק, שינוע תובלה ופיקוח דקדקני על הידורי הכשרות. סיום העבודה הוא בערבו של יום טוב, בו יקבלו אברכי הישיבה במוקדים הייעודים את מיטב מוצרי החג לכבוד יום טוב כמסורת הישיבה הקד'. ומיני אז כבר יתחילו להיערך ליום טוב הבא עלינו לטובה.

פסח תשפ"א

לכבוד וליקר

בכדי להבין איך המפעל האדיר הזה מתנהל נפגשנו עם הרב אלי קאפלין שליט"א מנאמני ביתו של מורינו ראש הישיבה שליט"א ומנהל מפעל החלוקות של הישיבה שפותח את השיחה המרתקת בדברים הבאים:

אני חושב שהבשורה הגדולה של ה'חלוקות' של הישיבה, זוהי העובדה שליבת העניין כאן היא שהחלוקה לא נועדה רק לסייע לאברך ולמשפחתו, הגישה כאן היא לא גישה של צדקה, אמנם נכון שהמטרה בזה היא לסייע לאברכים החשובים אבל החלוקה נעשית 'לכבד' ו'לייקר' את האברכים ומשפחותיהם. זה לא רק לסייע אלא זה גם בשביל לשמח את האברכים לייקר ולכבד אותם ואת משפחתם.

אני יכול לומר לך שבכל פעם, לפני החלוקות כאשר יש דיונים מה בדיוק יהיה בחלוקה, ההוראה של ראש הישיבה שליט"א היא לתת דגש מיוחד שהדברים המחולקים יהיו המכבדים את האברכים ומשפחותיהם, דברים שישמחו אותם, דברים שיתנו לילדים תחושה של בני מלכים. לפעמים ההוראה היא שהחלוקה תהיה בדווקא בדברים שאילולי שיהיו בחלוקה הם לא יקנו, ודווקא במקום הזה הישיבה משתדלת לבוא, ויש חשיבה שבחלוקות יהיה ממתקים וכל מיני דברים מיוחדים, או בחלוקה אחרת שכל אברך קיבל טלית יוקרתית ומהודרת וכדו', כי המטרה כאן היא לא בתורת 'צדקה' אלא הרעיון הגדול כאן הוא שכל החלוקות הם לכבוד ולייקר את התלמידי חכמים ומשפחותיהם.  

בכל החלוקות, מאז החלוקה ועד הדלקת נרות של יום טוב מורינו ראש הישיבה שליט"א מקבל עשרות שיחות אם לא מאות של אברכים, הטלפונים לא מפסיקים לצלצל, מאברכים שמתקשרים להודות ומספרים שזה ממש עזר להם לקבל את היום טוב וכו' וכו'. וכשתחשוב על כך שמאחורי כל אברך יש משפחה, ויש ילדים, ובזכות זה הילדים מרגישים שלא חסר להם שום דבר ומקבלים את יום טוב ברוגע ובשלווה כבני מלכים אתה יכול לתפוס את המשמעות האדירה של החלוקות.  

מה כלול בהיערכות שלכם לכל חלוקה?   

מאחורי כל חלוקה וחלוקה יש עבודה מוקדמת מאוד מאומצת, זה מתנהל כמו מבצע וצריך לנהל שמונה מוקדים בערים שונות במקביל, בסופו של דבר מדובר כאן באלפים ממש של מארזים. בס"ד הכל מתנהל בצורה מסודרת עם רשימות מדויקות, שהרי זה כספי צדקה, וצריך לוודא שבכל מקום שהסחורה תגיע בדיוק בזמן וכו'. וכמובן לפני זה צריך לעמוד מול הספקים לקבל את הסחורה הכי טובה שיש.

פסח תשפ"א

לימין עמליה

בהזדמנות זו אנו מבקשים לשמוע מהרב קאפלין שליט"א מעט על הפעילות האחרת של קרן הצדקה של הישיבה, זו הנעשית מאחורי הקלעים, מלבד החלוקות המוכרות לכולנו. 

מפעל החלוקות הוא אחת הזרועות של קרן הצדקה של הישיבה. הציבור לא מספיק מודע לפעילות האדירה של קרן הצדקה של הישיבה וטוב שכך. קרן הצדקה של הישיבה הנקראת 'קרן תומכי תורה' זו הכתובת לכל עניני הצדקות והתמיכה של הישיבה במשך כל ימות השנה, מדובר במאות רבות של מקרי תמיכה וסיוע, לחתנים בישיבה, לבחורים בישיבה שנצרכים לסיוע מכל מיני סיבות כסיבות רפואיות וכדו', ומעל לכל למשפחות יתומים וכן למשפחות האברכים ולמשפחות הורי התלמידים בישיבות או בתלמודי תורה שנזקקים לסיוע כלכלי. 

כך שלמעשה חוץ מהחלוקות המפורסמות של הישיבה המיועדות לכל רבני ואברכי הישיבה, הקרן תומכת במאות תמיכות כספיות בכל ימות השנה, וגם בערבי החגים עצמם במקביל לחלוקות יש גם חלוקה של מאות תמיכות כספיות לזקוקים. 

וכל זה חוץ מהתקציב השוטף… 

בוודאי. כל הפעילות האדירה של קרן הצדקה היא חוץ מהתקציב העתק של הישיבה באופן השוטף. להערכתי מדובר בעשרות מליוני שקלים בשנה, תעשה חשבון לבד שלדוגמא, רק בחלוקה של פסח שנה שעברה חולקו קרוב לשבעים אלף קילו בשר. 

הקרן הזאת היא בפיקוח וניהול אישי של מורינו ראש הישיבה שליט"א, אשר מלבד שהוא נושא בעול כל המוסדות כולם, נושא על עצמו באופן אישי את כל ענין קרן הצדקה וגיוס המשאבים האדירים הנזקקים לכך. צריך להבין שמורינו ראש הישיבה שליט"א לצורך התמיכות והחלוקות של ערב פסח נוסע לחוץ לארץ, בתקופה הזו שזו תקופת המסכתא בישיבה, ובאמת זה לא פשוט בעבורו למי שיודע… ואגב, בתקופות הקורונה בשיאי התחלואה מורינו ראש הישיבה שליט"א יצא לחוץ לארץ לצורך הישיבה על אף הזמנים הקשים כמו ימי הסגרים וכו' גם בזמנים שכמעט לא היה יוצא ובא בשערי הארצות, וב"ה היתה סייעתא דשמיא גדולה מאוד. 

מבחינה מעשית, הרי הקשיים והמצוקות על פי רוב מוצנעים, איך בכל זאת מצטבר המידע בקרן? 

בנוגע לחתנים וכדו' רובם צריכים תמיכה בדרך כלל, אבל במקרי קשיים אצל התלמידים או במשפחות הישיבה, פעמים רבות המידע אכן מגיע בדרכים לא דרכים מכלי שני או כלי שלישי, משום הרגישות שבדברים. 

למעשה בישיבה הקד' הרבה מהמידע מגיע דרך מורינו המשגיח הגר"י דיויס שליט"א שמטבע הדברים גם הנושאים האלה מגיעים אליו, וחלק גדול מהפניות והבקשות מגיעות באופן אישי למורינו ראש הישיבה שליט"א. הן מבחורים שמתייעצים איתו בנושאים שונים, והן שהדברים מגיעים לאוזניו בכל מיני דרכים, כמו שאמרתי. גם בשאר הישיבות והכוללים הפניות מגיעות מראשי הכוללים, מהרבנים הממונים ומהמשגיחים שליט"א. 

הבקשות והפניות עולות על שולחנו של ראש הישיבה שליט"א שמעורה בכל מקרה באופן אישי, ובשעת הצורך הוא נוטל ולוקח על עצמו את העול באופן אישי ממש, מלבד העזרה והסיוע הכספי, גם בשאר העניינים הוא נכנס לעובי הקורה ללוות ולסייע פשוטו כמשמעו, לדוגמה, הוא נמצא בקשר עם טובי הרופאים בעולם בשביל בירורים רפואיים לתלמידים, והדברים ידועים. 

הרב קאפלין חותם את הדברים, "המפעל האדיר הזה הוא מקרנות הצדקה הגדולות ביותר בעולם היהודי כולו, אבל זה פשוט, כקרן המסייעת לתורה ולעמלי תורה, לתלמידי חכמים, זו מסתמא הקרן הגדולה בעולם, קרן שנותנת משמעות חדשה לתורת-חסד".

חנוכה תשפ"ג אחד ממחסני טליתניה לקראת חלוקת הטליתות

על דעת המקום

רבותינו רבני הישיבה שליט"א בסיור מיוחד במשחטת "עוף ירושלים" שבכשרות 'שארית ישראל' להשגחה, בדיקה ופיקוח לקראת השחיטה לחלוקת הבשר והעופות לחכמי ורבני הישיבה הקד' ערב פסח התשפ"א. נראים: מורינו המשגיח הגה"צ רבי יוסף דיויס שליט"א, מורינו הגר"י וינפלד שליט"א, ומורינו הגרש"ד רייסנר שליט"א.

רבותינו רבני הישיבה שליט"א בסיורפיקוח במשחטת עוף ירושלים לרגל החלוקה. נראים מורינו המשגיח שליט"א מורינו הגר"י ויינפלד שליט"א מורינו הגרש"ד רייסנר שליט"א

סיכום שנה

ניסינו לסכם ולהגיש  לפניכם סקירה קצרה של השנה שחלפה במפעל החלוקות האדיר. כך זה נראה מפסח בשנה שעברה ועד לחג הפסח השנה הבעל"ט. בשורות קצרות אלו אנו סוקרים את חלוקות הענק, במילים ספורות מקופלים גיוס סכומי עתק, חודשים ארוכים של הכנה, ובעיקר כבוד התורה וכבוד יום טוב באלפי בתי עמלי תורה.  

פסח תשפ"א | חלוקת קמחא דפסחא

ערב חג הפסח. את ההכנות לחלוקות מתחילים בקרן הצדקה בחנוכה לכל המאוחר. לקראת סוף החורף התקיימה אפיית מצות של חבורת כוללי הישיבה הקד' בראשות ובפיקוח ראשי הכוללים הגאונים שליט"א במאפיית המצות בבית שמש. אפיית המצות מנתה עשרות אלפי ק"ג מצות חבורה, הן של יד הן של מכונה, שנאפו בתכלית ההידורים והחומרות. וחולקו במחיר מסובסד לאברכי הכוללים שליט"א.

במקביל, ממוצאי פורים התקיימה חלוקת 'מאני דמכבדותא' החלוקה המסורתית של הכובעים והחליפות היוקרתיות ברשת המקום הנכון, תלושי רכישת הכובעים והחליפות חולקו לכלל עמלי התורה. לכל תלמידי הישיבה הקד', לכל רבני ואברכי הישיבה הקד', ולכל תלמידי הישיבות לצעירים. חשבון פשוט מעלה שהחל מיום חלוקת התלושים ועד לסיום המכירות ברשת המקום הנכון, נרכשו בכל יום ברשת כארבע מאות וחמישים (!) כובעים וחליפות לתלמידי הישיבה ולרבניה. גם בוגרי הישיבות קטנות מקבלים זכות לרכישת כובע או חליפה לכבוד החג.

ימים ספורים לפני כניסת החג, הגיעה חלוקת ה'קמחא דפסחא' של כל צורכי החג לכל אברכי ורבני הישיבה הקד' בכדי שיוכלו לקבל את החג בשמחה בנקל בכבוד ובהדר. החלוקה כללה לכל משפחה, קרטון בשר, קרטון עופות, ארגז יין, מארזי שתייה מתוקה, פירות וירקות.  

שבועות תשפ"א | חלוקת עונג יום טוב

לקראת יום 'מתן תורה' חג השבועות קיבלו כל אברכי הישיבה ורבניה משלוח ענק של חלוקת 'עונג יום טוב' שכלל את כל מוצרי החלב כיד המלך לכבוד החג. הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם.  

סוכות תשפ"ב | חלוקת זמן שמחתנו

במוצאי יום הכיפורים בישיבה הקד' התקיימה 'חלוקת ד' מינים' מהודרים ביותר לבני הישיבה הקד'. מדובר על כאלף סטים של ארבעת המינים שאת מיונם החלו מורי ההוראה שליט"א של הישיבה הקד' ושלוחיהם החל מחודש תמוז בפרדסי ומטעי אתרוגים ברחבי הארץ ושאר המינים, כשבמיון מוקפד ודקדקני ממוינים אלפי אלפי אתרוגים, את המובחרים שבהם שנבררו בירור אחר בירור יקבלו בני הישיבה הקד' – ויטלו פרי עץ הדר שבהדר. 

יום לאחר יום הכיפורים התקיימה חלוקת 'זמן שמחתינו' חלוקת הענק לאברכי הישיבה ורבניה לקראת החג לסייע בעדם לקיים שמחת יום טוב בהידור, החלוקה כללה בשר ועופות מארזי שתייה וארגזי מיני ממתקים לקיים בהידור עונג יום טוב.

חנוכה תשפ"ב | חלוקת שבת חנוכה

לקראת שבת חנוכה חילקה הישיבה משלוח מיוחד שכלל מיני מתיקה, ומתנה מיוחדת לכל אברך 'טלית' יוקרתית ומהודרת מבית טליתניה. כמו"כ קיבלו האברכים גם את ספרו של המשגיח הגרי"מ קליינמן שליט"א מסילות בלבבם ביאור על ספר מסילת ישרים, וכן כמה מגשים של סופגניות לבני המשפחה.

במקביל לכך, התקיימה לקראת שבת חנוכה חלוקה מיוחדת לכל בתי תלמידי הישיבות לצעירים בה קיבלו התלמידים את הספרים המגיעים להם על ציונם במבחן ה'כללית', שנלמד בחנוכה. המדובר הוא בכעשרת אלפי ספרים שהגיעו לבתי אלף ומאתיים תלמידי הישיבות לצעירים כ"י. 

כך מסתיימת לה שנה אינטנסיבית במפעל החלוקות של הישיבה הקד' ושוב בערב חג הפסח הזה יחל המערך האדיר של חלוקות הענק ומלבד הסיוע העצום בכך לעמלי התורה ומשפחותיהם שיוכלו לקבל את המועדים בששון שמחה ובנקל, מהווה הוא את התגלמות כבוד התורה ועמליה.

כתבות נוספות

כבוד התורה
כבוד התורה
לא פסקה ישיבה | פרק ב'
לא פסקה ישיבה | פרק ב'
לא פסקה ישיבה | פרק ב'
שבת אחים גם יחד
שבת אחים גם יחד
תנו כבוד לתורה
תנו כבוד לתורה

הזן כתובת מייל ואנחנו נשלח לך
עידכונים על תכנים חדשים שעולים
לאתר