כתבות מצולמות

חיפוש כותב
חיפוש כותב
חיפוש נושא
חיפוש נושא
חיפוש תאריך
חיפוש לפי תגיות

מנסיכי טעלז- ראש ישיבת טעלז הגאון המובהק רבי אברהם אוזבנד זצוק"ל

אבל כבד בעולם התורה בהסתלקותו של הגאון המובהק רבי אברהם אוזבנד זצוק"ל ראש הישיבה דטעלז ריברדייל בארה"ב ומגדולי מרביצי התורה וראשי הישיבות בארה"ב | בנו של מרן ראש הישיבה דטעלז קליבלנד הגאון רבי אייזיק זצוק"ל ואחי יבדלחט"א רבינו ראש הישיבה הגאון רבי חיים מרדכי שליט"א | העמיד אלפי תלמידים בדרך התורה בטהרתה למעלה מארבעים שנה והיה להם לאב| אבד כלי חמדה

אבל כבד

עולם התורה כולו נתעטף באבל כבד עם הישמע הבשורה הקשה בהסתלקותו הפתאומית של אחד ומיוחד מגדולי ראשי הישיבות ומוסרי התורה בעולם התורה בארה"ב, הגאון המובהק רבי אברהם אוזבנד זצוק"ל, ראש ומייסד הישיבה דתלמידי טעלז ריבדייל ניו יורק, בנו של מרן ראש הישיבה דטעלז קליבלנד הגאון רבי אייזיק אוזבנד זצוק"ל ואחיו של יבדלחט"א רבינו ראש הישיבה הגאון רבי חיים מרדכי שליט"א. 

הרביץ תורה כל ימיו והעמיד דורות של תלמידים מופלגים דבוקים בתורה ובעבודת ה', אותם נשא על ליבו כאשר ישא האומן את היונק. השפעתו העצומה ניכרה בכל רחבי יהדות ארה"ב ועיצבה את דמותם של אלפים מבני התורה בארה"ב. בתחילת זמן אלול נסתלק לרום מעלה באורח פתאומי בתוככי הישיבה כשהוא בן ע"ו שנים. 

בבית גדולים  

הגאון רבי אברהם זצוק"ל נולד בשנת תש"ח, לאביו מרן ראש הישיבה הגאון רבי אייזיק זצוק"ל ראש הישיבה דטעלז קליבלנד, ולאימו הרבנית מרת חיה ע"ה, בת מרן ראש הישיבה הגאון רבי אברהם יצחק בלוך הי"ד ראש הישיבה והרב דטעלז, כשהוא גדל משחר ילדותו בצל הוריו הדגולים ומחונך בבית גדולים. כבר בילדותו התבלט בכישרונותיו המיוחדים והכל ניבאו לו גדולות ונצורות כי עדיו להמשך מסירת התורה. 

כבר בהיותו ילד בגיל שבע נכנס ללמוד במתיבתא דישיבת טעלז שם התבלט בין רעיו בביקושו ובאהבתו לתורה, בהמשך עלה ללמוד בישיבה הקדושה דטעלז שם למד בהתמדה עצומה והיה מחשובי התלמידים, בישיבה היה לתלמידו המובהק של מרן ראש הישיבה הגאון רבי מרדכי גיפטר זצוק"ל, עימו למד בחברותא שנים רבות, וכשהוא דבוק באביו זצוק"ל, במרן רה"י הגר"ב סורוצקין זצוק"ל ובשאר רבני הישיבה זצ"ל מהם קנה חכמתו והשתלם בהבנת התורה ובידיעתה. בהמשך דרכו למד בארה"ק בישיבת בריסק שם נקשר עם מורו ורבו הגרי"ד סאלווציק זצוק"ל שחיבבו וקירבו באופן מיוחד. 

בהגיעו לפרקו שב לארה"ב שם נשא את רעייתו הרבנית תחי' לאוי"ט, בת הגאון רבי בנימין ציילברגר זצוק"ל ראש ישיבת בית התלמוד בארה"ב, נכדתו של הגאון רבי ישראל חיים קפלן זצוק"ל ראש ישיבת תורת חסד בבריסק, ומשגיח ישיבת בית מדרש עליון מונסי בארה"ב, יחדיו הקימו את ביתם, כשהוא לומד בכולל הישיבה דטעלז קליבלנד.   

הגאון רבי אברהם אוזבנד זצוק"ל עם יבדלחט"א אחיו רבינו ראש הישיבה הגרח"מ שליט"א

הקמת ישיבת טעלז ריבריידל 

לפני למעלה מארבעים שנה, בשנת תשמ"א, לאחר פניות שהגיעו אליו מתלמידי ובוגרי טעלז, הקים בניו יורק את ישיבת בוגרי טעלז בריבריידל, כשאביו הגדול זצוק"ל יחד עם מרן הגר"מ גיפטר זצוק"ל ומרן רה"י הגרא"מ שך זצוק"ל מעודדים ומחזקים את ידיו להקים את הישיבה, בראותם אותו כראוי להמשך מסירת תורה לדורות הבאים וכמוכשר להעמדת התלמידים. מאז החלו שנות הרבצת התורה המופלגת בה עסק עד סוף חייו ממש וזכה להעמיד בה אלפי תלמידים, את הישיבה טרח ויגע להעמיד בדרכה ובמורשתה של ישיבת טעלז, כשהוא מוסר את תורת אבותיו ורבותיו הגדולים לבית טעלז ולבית בריסק, ועמל להחדיר בישיבתו ובתלמידיו את דרך ישיבת טעלז.

במשך למעלה מארבעים שנה העמיד אלפים רבים של תלמידים. בגאונותו המופלגת וביגיעתו העצומה לרדת עד עומקה של סברא לאמיתה של תורה החדיר בליבותיהם אהבת תורה וחיבור עצום לעמל התורה ויגיעתה, כי זוהי תמצית כל חיינו. מלבד מסירת השיעורים היה משקיע רבות בקביעויות עם התלמידים והיה מאריך לשוחח עימם בלימוד, ואכן זכתה ישיבתו להיות מהישיבות החשובות ביותר בארה"ב אשר ממנה יצאו תלמידי חכמים מופלגים וחשובי בני התורה, והוא זוכה להעמיד תלמידים לאלפים בעלי סברא ישרה ועמוקה בשלימות הדעת ולהאהיב את התורה עליהם. בארה"ב היה מכונה בפי כל בחיבה יתירה "ר' אברהמ'ל" כשהתפרסם בשיעוריו ובגאונתו, ורבים  הדפקו על דלתות הישיבה לקבל תורה מפיו ולהתחנך בידיו האמונות. 

אב ורב

התייחד ונודע מאוד בהיותו כאב רחום לתלמידיו ואף לאחר שסיימו התלמידים את תקופת לימודם בישיבה היו ממשיכים להיות עימו בקשר רצוף ואיתן, ולקבל ממנו הדרכה ותושיה בלימוד ובדרכי החיים, כשהיו מתייעצים עימו ונשענים על דעתו והוא היה מלוום ומדריכם בעצה ובתהלוכות החיים, כאשר ישא האומן את היונק ממש.

במשך השנים הוקמו מוסדות תורה שעמדו בנשיאותו ובהדרכתו בהם כולל "אוהל גיטל" בריברדייל, ישיבת "מעון התורה", כולל "מאור יצחק", "פארקער כולל", כולל "אוהל אור" ישיבת "ישיבה גדולה דאיירמאנט" ועוד, שעמדו תחת נשיאותו והכוונתו.

מיוחד היה ביראת ה' טהורה ובדקדוק ההלכה, נודע בשיחותיו המיוחדות שהיה מוסר בישיבה שהיו למעוררות לבבות ומשיבות נפש. בחודש אלול היה נוהג למסור שיחות רבות בעבודת האלול ברגש עצום ובהתעוררות גדולה.   

יומיים לאחר תחילת זמן אלול התשפ"ד בהיותו בישיבה, נסתלק בפתע פתאום למגינת לב אלפי תלמידיו, כשעולם התורה בארה"ב ובארה"ק מתאבל על כי בא השמש בצהרים, בסילוקו של חכם מחשובי מרביצי התורה מגדולי ראשי הישיבות ומעמידי תלמידי החכמים בארה"ב בדורינו, כשרבים מאוד חבים לו את שיעור קומתם הרוחני, שלהם ושל ביתם. 

בהסתלקותו איבד בחטף עולם התורה כולו את אחד מגדולי וחשובי מעמידי התורה והתלמידים עשרות בשנים, ואביהם הרוחני של אלפי בני תורה ומשפחותיהם שנקטף בשיא תפארתו. טעלז איבדה את אחד משעשועי גידוליה, מגדולי בניה ונסיכיה, שהמשיך ודבק בדרך אבותיו ורבותיו הגדולים זצוק"ל ומסר חייו על התורה והיה לסמל ולאות לרבים לדמות האדם הישר, שיעור מוסר מהלך מה היא שלימות הדעת, ודמות מופת לשקיעות בתורה ולעמלות. בהסתלקותו מתוך בית המדרש ממש, נתקיים בו 'אדם כי ימות באוהל', באוהלי החכמים, במקום תורתו.  

בניחום אבלים בישיבה

כתבות נוספות

ספר הזכרונות לתלמידי המכינה דטעלז
ספר הזכרונות לתלמידי המכינה דטעלז
ספר הזכרונות לתלמידי המכינה דטעלז
למען ידעו דורותיכם
למען ידעו דורותיכם
למען ידעו דורותיכם
התנאה לפניו במצוות
התנאה לפניו במצוות
התנאה לפניו במצוות
השביעין חביבים
השביעין חביבים
השביעין חביבים

הזן כתובת מייל ואנחנו נשלח לך
עידכונים על תכנים חדשים שעולים
לאתר