יש לנו ללמד ש'על הניסים' הן בתפילה והן בברכת המזון, שונה הוא מהמקום בו מזכירים את כל המועדים והזמנים בתפילת יעלה ויבוא, בעוד שהזכרת יעלה ויבוא נאמרת בתפילה בברכת רצה, שהיא בקשה על העבודה בירושלים, הרי את על הניסים תיקנו לנו לאומרה בברכת מודים. שומעים אנו בזה שכיון שענינה של הזכרת ראש חודש ומועדים הוא "לבקש רחמים על ישראל ועל ירושלים להשיב עבודה למקומה לעשות קרבנות היום" (רש"י שבת כ"ד), לכן מקומה בברכת רצה בה אנו מבקשים שתשוב העבודה לבית המקדש ולירושלים, תפילת על הניסים לעומת זאת נתקנה בעיקרה כדי להודות ולהלל לשמך הגדול ולכן מקומה בברכת הודאה. ה"ה שכמו בתפילה גם בברכת המזון קיים הבדל זה, יעלה ויבוא נאמרת בברכת רחם שכולה בקשת רחמים על ישראל ירושלים וביהמ"ק ואילו על הניסים נאמרת בברכה שניה שהיא ברכת הודאה.
(מרן הגר"ב סורוצקין זצ"ל)