וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וה' הִכָּה כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ עַד בְּכוֹר הַשְּׁבִי אֲשֶׁר בְּבֵית הַבּוֹר וְכֹל בְּכוֹר בְּהֵמָה (י"ב כ"ט)
יש לעיין בזה שמבכר פרעה חסר, בשעה שכל "בכור" הכתוב כאן הוא מלא, הלא דבר הוא.
ונראה שבזה מרומזים דבריהם ז"ל שהביא כאן רש"י במכילתא, שגם פרעה עצמו הי' בכור וראוי הי' למות אלא שנשתייר ועליו הכתוב אומר בעבור זאת העמדתיך, ולכן הכתוב כאן בכר חסר, להורות שלא כל הבכורה שבבית פרעה הוכתה.
ומה שבגזירה כתוב מלא, לעיל י"א ה', (והעירני ע"ז חתני היקר ר' אברהם חיים נ"י) הוא מפני שמצד גזירת העונש עצמה הי' גם פרעה בכלל ורק בשעת קיומה של הגזירה נשתייר.
(מרן הגר"מ גיפטר זצ"ל)